Les habilitats socio-emocionals juguen un paper fonamental també en l’èxit acadèmic. Aquestes habilitats inclouen saber com dirigir i centrar l’atenció cap a tasques concretes, mantenir la motivació quan la feina es posa demandant, manejar la frustració, també la que sorgeix de compartir i aprendre amb un grup d’iguals.

Aquestes habilitats depenen en gran mesura de la capacitat d’entendre i gestionar les pròpies emocions. Existeixen nombrosos programes que ensenyen el què i el perquè en educació emocional , però les intervencions en mindfulness van una mica més enllà, ens mostren el com.

Una cosa és saber sobre emocions i una altra ben diferent és saber reconèixer les pròpies emocions mentre les experimentes, estant atent a allò que està passant en el moment present. Identificant, estant atents i sent conscients de les pròpies emocions podem modular la resposta i incrementar l’equilibri i la claredat.

La pràctica de mindfulness ofereix l’oportunitat de desenvolupar estratègies per afrontar sentiments i situacions desagradables, que d’altre manera poden generar reactivitat i situacions de risc (consum de drogues/alcohol, comportaments violents, depressió, ansietat…) .

L’entrenament en mindfulness ajuda a una millor regulació emocional, a reduir l’estrès i a desenvolupar l’atenció.